Tuesday 4 March 2008

Tildes kronika

Jag blev sa glad nar jag laste Tilde de Paulas kronika idag, skont att nagon antligen tar upp detta. Sedna ar det klart att jag blev besviken nar jag laste kommentarerna (besviken men inte forvanad) som naturligtvis (mest) kritiserade kronikan. Det ar sa typiskt att svenskar alltid ska komma med, "Jag ar inte rasist men..." och "min kompis tycker att det ar helt okej och hon ar ju neger sjalv". Jag tycker knappt man kan prata om man inte har nagon egen upplevd erfarenhet om nagonting. Darfor kan jag beratta, som anda ar svart att det ar inte alls kul att fa hora det ordet jamt. Det kanns i hela kroppen nar man hor negerboll och pa dagis nar man laste om Pippis negerkung till pappa.

Jag har sjalv aldrig blivit kallad javla neger, men skulle man behova en traumatisk upplevelse for att kunna tycka illa om ordet? Jag tycker inte alls att det spelar nagon roll vare sig man anvander ordet med eller utan "javla" framfor, det ar lika illa varje gang, det har namligen gatt sa langt att det inte finns nagot positivt i ordet (om det nagonsin fanns det).

Varfor, kanske ni fragar er? Vad betyder ordet? Forst o framst sa ar det anda den svenska motsvarigheten for engelska nigger, (visst, nigger kan uttalas pa svenska ocksa men det ordet anvands ju aldrig, darfor tycker jag inte att det raknas, det ar neger som anvands for att forolampa nagon). Sen sa tacker det ordet i Sverige varje person fran indier till afrikan, till sydamerikan, till en solbrand italienare! Det ar just det jag har ett problem med, om du ar svensk, varfor ar jag neger? Gor min hudfarg mig sa obetydelsefull att det inte spelar nagon roll varifran jag kommer, jag ar ju anda bara en svarting?

Tillbaks till kronikan sa kan jag som afrikan, svarting, neger, nigger, morking eller vad du an kallar mig (eftersom jag vet att de flesta sakert fnyser at detta inlagget och fortsatter anvanda de orden) beratta att jag ocksa ALSKADE/ALSKAR Astrid Lindgren bockerna, ros (alltsa av verbet rysa, saknar mina tre svenska bokstaver pa denna laptopen) varje gang "negerhovding" eller "negerkung" yttrades.

Darfor vill jag bara saga tack till Tilde for att hon tog upp nagot jag har tankt pa manga ganger.

KRAAAAAM!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails